Har I en god idé til et projekt, der kan gøre en forskel for natur, miljø og klima, og som kræver økonomisk støtte for at blive til virkelighed?

Så er det værd at overveje at søge midler hos en eller flere fonde og/eller puljer. Der er flere forskellige muligheder, og et godt sted at starte er Legatbogen.dk, hvor man gratis kan søge i danske fonde, og hvor I kan skabe jer et overblik over hvilke fonde, der kunne være relevante for netop jeres projekt. Her kan I blandt andet søge efter fonde med udgangspunkt i projektets tematiske omdrejningspunkt – eksempelvis natur og miljø – eller dets geografiske placering. Det kan også være en god idé at undersøge, om den lokale sparekasse i jeres område uddeler støtte til lokale projekter, og endelig om den kommune, I tilhører, støtter frivillige projekter inde for kommunegrænserne.

Lokalafdelinger i DN har tidligere søgt og fået bevilliget økonomisk støtte fra puljer og fonde til alt fra foldere om den lokale natur til etablering af boardwalks til registrering af lokale flagermusbestande – mulighederne er mange! Har I brug for sparring på jeres projektidé eller på hvor det kunne give mening at søge om støtte, er I som altid velkomne til at række ud til jeres organisationskonsulent. I kan finde kontaktoplysningerne her.


Hvad skal I være opmærksomme på?

Når I som lokalafdeling søger midler i DN’s navn, er det den samlede forening, der er ansvarlig for projektet. DN udgør nemlig én samlet juridisk og økonomisk enhed, og foreningen har ét fælles CVR-nummer, der går på tværs af alle landets lokalafdelinger og sekretariatet. Derfor er der en række punkter, der er vigtige at orientere sig i og huske på inden I påbegynder ansøgningsprocessen:

Økonomi:

  • Når I udarbejder jeres projektbudget, skal I huske, at alle projektrelaterede udgifter skal være inklusiv 25% moms – DN har nemlig ikke momsfradrag.
  • Der skal der afsættes min. 5 % af det ansøgte beløb i budgettet til administration i sekretariatet – herunder økonomiopfølgning, bogholderi mv. – i forbindelse med projektets igangsættelse og drift.

Drift, vedligehold og ejerskab:

  • Hvis der er tale om et byggeri- eller anlægsprojekt er det vigtigt at afklare, hvem der står for drift og vedligeholdelse heraf, både under og efter projektperioden.
  • Dertil skal det, inden der søges støtte til projektet, besluttes hvem der ejer byggeriet/anlægget. Er det DN, den lokale kommune eller en helt tredje part?

Tilladelser:

  • Hvis jeres projekt indebærer naturgenopretning, byggeri, dyrehold eller lignende, skal I være opmærksomme på at få indhentet de nødvendige tilladelser og myndighedsgodkendelser inden I søger om støtte til projektet, så de formelle rammer for projektet er på plads fra begyndelsen.
  • I forlængelse heraf er det værd at overveje, om det er nødvendigt at udarbejde ansvarsfraskrivelser i forbindelse med anlæggelse/vedligeholdelse af færiste, gangbroer med videre.

Samarbejdspartnere:

  • Hvis projektet løftes i samarbejde med andre organisationer, den lokale kommune eller lignende, kan det være en god idé at udarbejde en samarbejdsaftale, så der er klare linjer omkring ansvarsfordelingen og om hvem der står for hvad, når projektet kører.

Indkøb

  • Vi opfordrer til, at alle indkøb foretages med en opmærksomhed på produkternes bæredygtighed. Indkøb i forbindelse med projekter i DN’s lokalafdelinger er omfattet af DN’s indkøbspolitik.

Øvrige administrative og økonomiske opmærksomhedspunkter

  • I finder en uddybende oversigt over administrative og økonomiske opmærksomhedspunkter her, der skal iagttages ved ansøgning om økonomisk støtte hos en fond eller pulje til et projekt.

Hvad er næste skridt?

For at hjælpe jer godt på vej med ansøgningsprocessen og de opgaver, der knytter sig til at søge om og afvikle et projekt med ekstern økonomisk støtte, har vi i det følgende beskrevet de vigtigste trin i den typiske proces.

Trinnene følger de fælles retningslinjer for fondsansøgninger i DN’s lokalafdelinger, som blev vedtaget af Hovedbestyrelsen på HB-mødet d. 31. marts 2025, og som skal bidrage til at sikre transparens og ensartethed på tværs af organisationen, og samtidig skabe rammerne for, at sekretariatet bedst muligt kan understøtte de mange gode projekter i DN’s lokalafdelinger.

Der er forskellige procedurer afhængigt af, om det samlede budget for projektet er under eller over 20.000 kr., som er den beløbsgrænse, der er blevet fastsat af HB. Vi har inddelt processerne i et ”før, under, efter” indsendelse af ansøgningen for at anskueliggøre de forskellige trin i processen.

Proces for projekter med et samlet budget på under 20.000 kr

Før I søger økonomisk støtte til et projekt med et samlet budget på under 20.000 kr., kan I med fordel sende en kort beskrivelse af jeres projektidé til jeres organisationskonsulent, som på baggrund deraf har mulighed for at give jer vejledning og sparring på projektet.

Under ansøgningsprocessen er I altid velkomne til at række ud til organisationskonsulenten, hvis I har behov for hjælp til eksempelvis at uploade jeres ansøgning på den givne fonds ansøgningsportal, eller hvis der opstår andre spørgsmål i den forbindelse.

Efter I har sendt ansøgningen afsted og modtaget et bevillingsbrev (hurra!) er det vigtigt, at projektet udføres i henhold til den ansøgning, I har sendt, og at I lever op til de eventuelle krav – eksempelvis til kommunikation og formidling –, som fonden/puljen måtte have.





Proces for projekter med et samlet budget på over 20.000 kr.

Før I søger om økonomisk støtte til et projekt med et samlet budget på over 20.000 kr., er det blevet vedtaget af HB, at der skal udfyldes et skema, hvor I kort beskriver jeres projektidé.

Dette gør det muligt for sekretariatet at skabe overblik over ansøgninger på tværs af foreningen, at identificere interessefelter mellem projekterne og at sikre, at flere lokalafdelinger og/eller sekretariatet ikke ansøger den samme fond inden for den samme periode.

I finder skabelonen til beskrivelse af jeres projektidé her. Skabelonen udfyldes og sendes til jeres organisationskonsulent som første skridt i processen med at søge ekstern projektstøtte.

På baggrund af den udfyldte skabelon vender organisationskonsulenten tilbage med feedback og et overblik over de næste skridt i processen. Eksempelvis hvis der er spørgsmål, der skal afklares i forbindelse med ejerskab eller myndighedsgodkendelser, eller hvis der er behov for naturfaglig sparring på projektet. Vi bestræber os på at svare inden for maks. én uge, så I hurtigt kan komme videre i ansøgningsprocessen og med det projekt, I brænder for.

Under. Når ansøgningen er klar til at blive sendt afsted bistår medarbejdere i sekretariatets fonds- og projektudviklingsteam gerne med at uploade ansøgningen på fondens portal og med andre opgaver og spørgsmål knyttet til dette. Organisationskonsulenten vil sørge for at sætte jer i kontakt med den/de relevante medarbejdere i den forbindelse.

Efter I har sendt ansøgningen afsted og modtaget et bevillingsbrev (hurra!), er det tid til at føre projektet ud i livet. Her er det vigtigt, at projektet udføres i henhold til den ansøgning, I har sendt afsted, og at I lever op til de krav – eksempelvis til kommunikation og formidling –, som fonden/puljen måtte have.

I den forbindelse ligger der endnu et par opgaver. For det første vil jeres organisationskonsulent og/eller en medarbejder fra fonds- og projektudviklingsteamet invitere jer til et overleveringsmøde om status på projektet og på hvilke opgaver og deadlines, der ligger i løbet af projektperioden – eksempelvis i forbindelse med afrapportering. Afhængigt af projektets størrelse og omfang vil jeres organisationskonsulent forud for mødet bede jer udfylde en formular med afklarende spørgsmål omkring projektet, som skal bruges i forbindelse med økonomistyring og bogholderi på sekretariatet.

I løbet af projektperioden er I altid velkomne til at række ud til jeres organisationskonsulent med de eventuelle spørgsmål, der måtte opstå. Er der spørgsmål, der konkret knytter sig til projektets budget og økonomi, kan I række ud til foreningens økonomiansvarlige på marie@dn.dk. Spørgsmål vedrørende kommunikation om projektet rettes til foreningens lokale kommunikationsrådgiver på anders@dn.dk.



Spørgsmål?

Er der yderligere spørgsmål, der brænder på, kan I altid kontakte jeres organisationskonsulent, som vil hjælpe jer videre i processen. I kan finde kontaktoplysningerne her.