Send nyhedsbreve til jeres medlemmer så ofte, som muligt. Gerne en gang i kvartalet eller oftere.

I faktaboksen finder du links til nyhedsbreve.dk, som er det system, hvor du skriver og udsender et nyhedsbrev.

Du kan også læse om, hvordan I øger jeres modtagerskare til jeres nyhedsbreve.

Det gode nyhedsbrev

Du kender det sikkert selv. Du får rigtig mange mails i din indbakke. Hver dag. Nogle bliver slettet – uden overhovedet at blive åbnet. Andre bliver lige lynhurtigt skimmet, før de bliver slettet. Og ganske få udvalgte mails bliver læst.

Du har kort tid til at fange læseren. Så skriv et nyhedsbrev, der bliver læst – ellers er det slet ikke umagen værd. Vi har samlet 5 gode råd til, hvad du skal huske på, når du skriver et nyhedsbrev:

1. Tænk på læseren
Tænk på den, der skal læse nyhedsbrevet og fokuser på, hvad der er relevant og oplysende for ham. Hvad er væsentligt at vide for dine læsere? Det kan være om en klagesag, eller hvor langt I er med en fredningssag, etc. Hvis du skriver om et overstået succesfuldt arrangement, en tur, et borgermøde eller lign., som læserne kan have deltaget i – så husk samtidig at annoncere for et kommende arrangement. Det er med til at øge relevansen for læseren, og kan resultere i flere deltagere i arrangementer - og på sigt flere aktive.

2. Skriv kort og klart

Det er de færreste medlemmer, der er botanik-nørder og §3-eksperter. Så hold igen med fagord. Skriv lige ud ad landevejen. Skriv i helt korte sætninger. Brug punktum ofte. Gør dig klart, hvad det er, du vil skrive - og skriv kun det. Max 5-8 linjer i hver tekstboks i nyhedsbrevet.
Hvis du har en længere nyhedshistorie, så opret en artikelside på hjemmesiden, hvor man kan læse hele nyheden. Og skriv i stedet en kort introduktion i nyhedsbrevet og link ind til hele artikelsiden på hjemmesiden.

3. Brug links
Gode nyhedsbreve leder læseren videre til et sted, hvor han eller hun kan læse mere eller gøre noget – fx underskrive en kampagne, tilmelde sig et arrangement eller se billeder fra en tur. Link også videre til afdelingens egen hjemmeside eller til DN’s officielle hjemmeside, til DN Butikken eller til en helt tredje hjemmeside. Det skal blot være relevant for læseren.

4. Brug billeder
Et billede siger mere en tusind ord. Brug billeder i nyhedsbrevet der understøtter teksten. Skriver du om et naturområde, er det nødvendigt at vise området med et flot billede. Og husk derfor altid kameraet på ture og til arrangementer.

5. Skriv i henhold til DN’s holdninger
Husk at du skriver som Danmarks Naturfredningsforening, når du sender nyhedsbrev ud til medlemmer. Det vil sige, at du ikke skal profilere dine egne holdninger, hvis de er i direkte modstrid med foreningens politik – vedtaget af Repræsentantskabet eller Forretningsudvalget. Det går fx ikke at skrive i nyhedsbrevet, at vildsvin skal skydes ned, så snart de kommer over grænsen, når DN har besluttet, at vildsvinet bør genindføres. Eller at skrive at klimaforandringerne ikke er menneskeskabte, når DN som forening mener, at det er de. I det hele taget skal du huske på, at skarpe udmeldinger kan give bagslag.

Object reference not set to an instance of an object.

Skriv et nyhedsbrev til jeres medlemmer

Gå ind på www.nyhedsbrev.dn.dk