Kommunikationsrådgivning
Alle kan kommunikere - og vi gør det hele tiden. Bevidst kommunikation gør en forskel, hvis du har et strategisk sigte. Det gælder alt fra presse, sociale medier til trykte foldere.Hvordan skriver du en god tekst? Det irriterende svar er:
- Det kommer an på, hvem der skal læse den, og hvad den skal bruges til.
En god tekst er en tekst, der kan forklare sit budskab kort og klart. Og som holder sin genre. Det vil sige, at den skal være personneutral, hvis det er en nyhed. Og den skal larme af personlighed og holdninger, hvis det er et læserbrev.
Budskab
Gør dig klart hvad du vil sige. Hvad er dit hovedbudskab, og hvad er dine argumenter til at understøtte det?
Målgruppe
Hvem vil du påvirke? Vi taler og skriver forskelligt afhængigt af målgruppe. Vælg din målgruppe og skriv dit budskab specifikt til den.
Genre
Er dit budskab en nyhed? Så skriv en nyhedstekst. Vil du gøre opråb om en negativ udvikling? Så skriv et læserbrev eller et debatindlæg.
Vil du invitere til jeres næste tur og oplyse om jeres seneste fredning eller sagsarbejde? Så skriv et nyhedsbrev til jeres medlemmer.
Modtagerfokus
Vær bevidst om hvilke signaler du sender, når du fremfører din sag. Om du har iboende værdiladede udsagn og holdninger, og om du er indforstået i din forklaring. Det kan undergrave din troværdighed.
Hold et snævert fokus på modtagerens tilgang: "What's in it for me?".
Brug for hjælp til din kommunikationsopgave?
Ring eller skriv ind til Sekretariatet, hvis du ønsker rådgivning om, hvordan du når bedst ud til den rette målgruppe.
Journalistik, debatindlæg, pressemeddelelser:
Anders B. Vogel Hansen, 31 19 32 11
E-mail: anders@dn.dk
(barsel frem til december 2020)
Digitalt hjælp til hjemmesider, nyhedsbreve, Podio:
Thomas Eriksen, 31 19 32 58
E-mail: ter@dn.dk
Object reference not set to an instance of an object.