Billeder fortæller alt, og de er uundværlige, når du skal lægge tekst på hjemmesiden eller sende jeres nyhedsbrev ud. Billeder løfter og bærer en tekst igennem og motiverer læseren.

Det gode billede har stor værdi. Er billedet i høj opløsning, godt og skarpt, og er motivet i top, så vil læseren med stor sandsynlighed dvæle længere ved teksten, end hvis du ikke brugte et billede.

Men det kan være svært at finde det helt rigtige billede. Her må du ikke forfalde til at Google-søge efter et passende billede, for du risikerer at få problemer med ophavsretten.

Ophavsret

Fotografer lever af at sælge deres billeder. Og selvom du kan finde alverdens billeder på internettet, er det ikke ensbetydende med, at du må bruge dem. Tag som udgangspunkt, at du ikke må. Undersøg rettighederne og kontakt fotografen, hvis du har set dig lun på netop dette billede og spørg, om du må bruge billedet til det formål, du har tænkt dig. Ofte får man et 'Ja', hvis fotografens navn nævnes. Så er alt fint, og du skriver blot hele fotografens navn under billedet (fotokreditering).

Sagsanlæg og bøder er dyre, ofte mellem 5-10.000,- kr. og er dumme penge givet ud for noget, man ligeså godt kunne have undgået.

Fotografer opdager ret nemt, at man har brugt deres billede uden rettigheder. Der er agenter, der lever af at hjælpe denne viden frem, så det er en dårlig idé at satse på, det ikke opdages.

Gratis billeder

Der findes flere fotodatabaser med gratis billeder - eller hvor billederne må bruges frit mod til gengæld, at man oplyser fotografens navn. Det er vigtigt at holde god orden i sin brug af billeder for at undgå sagsanlæg.

Her er et par fotodatabaser, hvor du kan hente gratis billeder (undersøg fotokreditering for hvert enkelt billede).

www.flickr.com

www.pixabay.com/da/

alt
Kristian Ørsted Pedersen
Organisationskonsulent
  • E-mailadresse
  • Mobil
    +45 31 19 32 40