Introduktion til fredninger

Hero image
Gå til indhold

Sådan arbejder vi med fredninger i DN

Fredninger er enestående i naturbeskyttelsessammenhæng, fordi en fredning fastlægger rammer for et områdes drift i princippet ud i al fremtid. Samtidig fastlægges bestemmelserne fra sag til sag nøje, så de passer til det enkelte områdes behov. Med en fredning kan man således fastlægge bestemte stiforløb, sikre udsigter, en bestemt naturpleje eller driftsform og meget andet.

DN har ligesom staten og kommunerne ret til at rejse fredningssager. Når en fredningssag rejses, starter i princippet en retssag, hvor en dommer med særlig kompetence i fredninger (fredningsdommer) vurderer fredningsbestemmelser og de erstatningskrav, som indløber fra de berørte ejere. Der skal nemlig betales fuld kompensation for de "rådighedsindskrænkninger", lodsejerne eventuelt påføres.

Det er almindeligt, at fredningsforslag får en ret blandet modtagelse eller vækker decideret modstand i første omgang. Erfaringerne viser imidlertid, at fredninger, når de endelig er afsluttet, næsten altid er populære. De bliver kilde til lokal stolthed, og de betyder ofte, at nærområdet bliver mere attraktivt. Det er f.eks. velkendt, at husannoncer refererer til, at der er fredede områder i nærheden.

Siden 1937 har DN haft en særlig lovfæstet ret til at foreslå områder fredet, på linje med stat, kommuner og tidligere også amter - foreningen kan selvstændigt indsende fredningsforslag til fredningsnævnene.

Foreningen har været med ved hovedparten af de fredninger, der er gennemført i Danmark, og man kunne tro, at der nu ikke er meget mere at frede og bevare. Sådan er det imidlertid ikke. For det første er der stadig mange bevaringsværdige områder, der ikke er fredet, og som med jævne mellemrum trues af byudvikling, vejanlæg mv. For det andet er der brug for at revidere mange af de gamle og utidssvarende fredningsbestemmelser, så de virker efter hensigten. For det tredje er der brug for fredninger, når man skal realisere naturpleje og naturgenopretning, oprette rekreative områder, sikre eller skabe adgang til naturområder, fortidsminder og udsigter, og meget meget mere.

Forløb af en fredningssag

Fredningsnævn

Danmark har 13 fredningsnævn fordelt med 1 på Bornholm, 5 på Sjælland, Møn, Lolland og Falster, 1 på Fyn og 6 i Jylland. Fredningsnævnet består af to faste medlemmer, nemlig en formand, der er udpeget af miljøministeren blandt landets dommere, og et medlem, der vælges af miljøministeren. Det tredje medlem skifter, idet det vælges af kommunalbestyrelsen i den kommune, det omhandlede areal ligger i. Medlemmerne har oftest tilknytning til de politiske partier.


Fredningssager kan tage flere år. Der er ikke så underligt, idet bestemmelserne rækker ud i al fremtid, og fordi udredning af erstatningsspørgsmålene kan være kompliceret. Indenfor de seneste år er der dog indført mere snævre tidsbegrænsninger på fredningers gang gennem fredningsnævn og Miljø- og Fødevareklagenævn, som skal medvirke til at forkorte den samlede sagsbehandlingstid.


Miljø- og Fødevareklagenævnet består af en formand, som udpeges af miljøministeren, to landsretsdommere samt et antal politiske medlemmer der udpeges af de partier, som er repræsenteret i Folketinget. For tiden er der 4 politiske medlemmer og nævnet har således i alt 7 medlemmer.

Afdelingens rolle

Mange af de fredningssager der rejses af DN, rejses på initiativ af foreningens lokale afdelinger. Formelt er det kun Hovedbestyrelsen, der kan rejse sagerne, men ideerne til nye sager undfanges oftest af DN lokalt. Det skal ses i lyset af det kendskab de lokale aktive har til værdifulde naturområder og eventuelle konkrete trusler imod disse områder.

Mange sager opstår således som følge af lokale sager, hvor naturinteresserne står på spil i forbindelse med f.eks. byudvikling, ejendomshandler, ønsker om nye tekniske anlæg eller vejprojekter. DN’s lokale afdelinger er derfor også i denne sammenhæng foreningens øjne og ører.

Der indkommer hvert år ca. 30-40 forslag til fredninger. Alle forslag vurderes og optages evt. i DN’s fredningskatalog.

Vores fredningsarbejde er målrettet, så de sager der rejses, er opstået som følge af en bevidst prioritering og objektiv faglig vurdering. Det sker gennem DN’s fredningsstrategi 2017-2022.

Proces i DN

På baggrund af et oplæg fra Sekretariatet og så vidt muligt en høring i NFU og PFU vedtager Hovedbestyrelsen i slutningen af året en plan for årets fredningsarbejde, herunder en plan for hvilke nye fredninger, der skal rejses i løbet af året. HB orienteres i den forbindelse om alle de henvendelser vedrørende nye fredningsønsker, som Sekretariatet på baggrund af strategien har afvist. Planen udfylder de rammer, der i aktivitetsplanen er lagt for fredningsarbejdet. Da der erfaringsmæssigt opstår behov for ”ambulancefredninger”, som i sagens natur ikke har kunnet forudsiges, vil der være behov for en løbende revidering af planen.

Sekretariatet forelægger hvert år i januar en status for året der gik samt for alle igangværende fredningssager for HB, NFU og PFU.

Arbejdet med de enkelte fredningssager foregår i et samarbejde mellem Sekretariatet, afdelingsbestyrelserne, NFU og FU.

Prioriteret fredningsindsats