Målet for netværket er at
fremme DN's mål i natur- og nationalparkarbejdet.
styrke kontakten mellem DN'ere involveret i arbejdet med natur- og nationalparker.
deltage i debatten om, hvorvidt danske parker lever op til internationale mål og standarder for henholdsvis natur- og nationalparker-
Netværket vil desuden arbejde for at fremme kendskabet til bedste praksis for at nå DN's mål, som er:
fremme af biodiversitet og generelt natur- og kulturmiljøkvalitet.
synliggørelse og dermed fremme af geologisk landskabskvalitet.
sikring af beskyttelsesinteresser over for turisme- o.a. erhvervsinteresser.
sikring af adgangsret for alle med respekt af beskyttelsesinteresser.
arbejde for positiv dialog mellem private interessegrupper (som DN f.eks.), lodsejere og offentlige myndigheder.
Netværket søger kontakt med og involvering af DN's repræsentanter i bestyrelser og styregrupper for natur- og nationalparker landet over og engagerer sig aktivt i NNP-arbejdet, hvor lejlighed byder sig. Der vil hvis muligt være opfølgning på de planmæssige, økonomiske og praktiske initiativer i de forskellige natur- og nationalparker og netværket vil søge at gøre sammenligninger områderne imellem med henblik på, om man opnår danske og internationale mål.