Her kan du se en oversigt over støjbestemmelser og støjgrænser inden for forskellige områder - en samlet oversigt finder du her på Miljøstyrelsens hjemmeside.

Grænser for:

  • Virksomheder (MST vejl. nr. 5/1984)
  • Vejtrafik (MST vejl. nr. 4/2007)
  • Jernbane (tillæg fra juli 2007 til MST vejl. nr. 1/1997)
  • Flyvepladser (MST vejl. nr. 5/1994)
  • Motorsportsbaner (MST vejl. nr. 2/2005)
  • Skydebaner (MST vejl. nr. 1/1995)
  • Vindmøller (MIM bkg nr. 1518 af 14. december 2006)
  • Hurtigfærger (MEM bkg nr. 821 af 23. oktober 1997)
  • Skibe i havn (brev fra MST til kommuner 2010)
  • Forlystelsesparker (MST vejl. nr. 7, 2006)
  • Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer (Orientering nr. 9/1997)
  • Støjkortlægning og støjhandlingsplaner: MST vejledning 4/2006 - fra EU-direktiv

> Se hele miljøbeskyttelsesloven

De vejledende støjgrænser er et mål for en støjbelastning, som Miljøstyrelsen finder er miljømæssigt og sundhedsmæssigt acceptabel. De er udtryk for en afvejning mellem praktiske, samfundsøkonomiske hensyn og den påvirkning, som man ved, støj har på mennesker.

Typisk vil de vejledende grænseværdier svare til et støjniveau, hvor omkring 10 - 15 % af befolkningen (de mest støjfølsomme) angiver at være stærkt generet af støjen. Hvis støjen er lavere end den vejledende grænseværdi, vil kun en mindre del af befolkningen opleve støjen som generende. De vejledende støjgrænser er forskellige afhængigt af støjkilden.

WHO har lavet en rapport om støj i natten, Night Noise Guidelines for Europe:

> Læs rapporten her